Poruchy učení
v matematice a možnosti jejich nápravy
10. Rozvoj geometrické a prostorové představivosti,
chápání základních geometrických pojmů
- Rozvoj geometrické a prostorové
představivosti vyžaduje dostatek podnětů k činnostem, ve
kterých je zapojeno co nejvíce smyslů. Jsou to např. úlohy
vyžadující diferenciaci tvarů, orientaci v rovině, skládání,
kreslení, doplňování, stavby z krychlí nebo dalších těles,
práce se sítěmi těles, využívání symetrií apod.
- Porucha:
- Dítě má problémy s orientací
v prostoru.
-
- Možnosti nápravy:
-
- Prostorovou orientaci můžeme nacvičovat
pomocí různých konstruktivních her.
-
Např. Dítěti ukazujeme obrázky a ptáme se,
co je nahoře, dole, vpravo, uprostřed, vpředu, vzadu apod. Ptáme se
na vztahy mezi předměty na obrázku, na vzájemné umístění předmětů.
-
Dítě pošleme na chvíli za dveře. Zatím
schováme ve třídě poklad (bonbon). Dítě zavoláme zpět do třídy a
dáváme mu povely, kterým směrem se má pohybovat (např. dva kroky
rovně, krok vlevo, tři kroky vpravo apod.). Takto ho nasměrujeme až
k pokladu.
-
- Porucha:
- Dítě si pod rovinnými geometrickými
útvary představí pouze jejich hranici.
-
- Možnosti nápravy:
- Necháme dítě vystřihovat geometrické
útvary z papíru, vybarvovat je.
1. Úvod
2. Poruchy učení
3. Klasifikace poruch matematických schopností
4 Diagnostika dyskalkulie
5 Východiska reedukace a kompenzace poruch matematických
schopností
6 Specifické zásady práce s dyskalkulickým
a hypokalkulickým žákem
7 Klasifikace poruch z hlediska
matematického obsahu a možnosti jejich nápravy
8 Slovní úlohy
9 Počítání s jednotkami
10 Rozvoj geometrické a prostorové představivosti,
chápaní, základních geometrických pojmů
11 Sonda na základních školách
12 Pomůcky pro výuku matematiky u žáků
s poruchami
učení v matematice
13 Ověření speciálních
pomůcek a metod při práci s dětmi
s poruchami učení v matematice
14 Závěr
15 Citace
16 Seznam použité literatury a zdrojů informací