Pro správný postup při práci
s žákem s poruchami matematických schopností je důležité poznání
projevů obtíží žáka při výuce, ale především odhalení mechanismů, které
ke vzniku poruchy vedly. To nám dává základ pro cíleně zaměřený, konkrétní
a
strukturovaný obsah
individuální práce.
Zvláštní zřetel je třeba brát na rozložení schopností
dítěti, a to jak schopností dobře až nadprůměrně rozvinutých, tak i schopností
snížených a narušených. Dále je nutné akceptovat i míru vyspělosti, na
níž se dítě ve svém vývoji
schopností právě nachází. Takové poznání umožní v korekci co nejpřirozenější
napojení pomoci tam, kde ji dítě potřebuje.
Příznivá
pracovní atmosféra je při korekci obtíží nutným předpokladem dlouhodobé
spolupráce. Měla by vycházet z dobrého seznámení
rodičů s povahou obtíží jejich dítěte, se záměry i možnostmi
korekce, z ujasnění si vzájemné úlohy rodičů v přímé dlouhodobé pomoci
dítěti, terapeuta i učitele ve škole. K vytvoření příznivé atmosféry může
velmi účinně napomoci škola vytvářením přiměřených nároků na žáka a správného
klimatu ve třídě. Komplexnost
korektivního působení na dyskalkulického žáka znamená zapojit i několik
odborných složek, např. psychologa, speciálního pedagoga ap., a podle toho
také upravit
režim práce s dítětem. Účelný výběr metod a cvičení je
dalším hlediskem, které podstatnou měrou ovlivňuje efekt korekce dyskalkulických
obtíží. Vysoká
profesionalita terapeuta Účelný výběr metod a cvičení může
vést k úspěchům jen za předpokladu vysoké
profesionality terapeuta v oblasti neuropsychologické a pedagogické. Mechanické
nebo jen nahodilé používání metod bez zřetele na diagnostické závěry a další
charakteristické zvláštnosti dítěte
nepřináší očekávaný efekt.Korekce matematických schopností
vyžaduje dlouhodobou a systematickou práci
všech zaangažovaných osob. S tím úzce souvisí otázka pohledu do budoucnosti
dítěte, otázka účinnosti korekce. Faktory ovlivňující efekt odborné pomoci dítěti
jsou: včasnost odhalení poruchy, rozumové předpoklady dítěte, rodinné zázemí,
školní prostředí, osobnostní rysy dítěte i organizační možnosti zajišťování odborné
pomoci.