Poruchy učení
v matematice a možnosti jejich nápravy
8. Slovní úlohy
- Řešení slovních úloh je pro děti
s poruchami učení velmi náročné, neboť vyžaduje uvědomělé
pochopení textu úlohy a aktivní pochopení operace, která vede
k řešení slovní úlohy. Při řešení slovních úloh nejde jen o
získání výsledku, ale mnohem důležitější je nalezení správné cesty,
kterou se dítě k výsledku dostane.
-
- Poruchy:
-
Řešení slovních úloh může být
pro děti s poruchami učení problematické z těchto
důvodů:
- Pokud má dítě problémy s dyslexií,
neumí si přečíst s porozuměním text slovní úlohy a nepostihne ani
význam, ani matematickou stránku úlohy.
-
Pokud má dítě problémy s dysgrafií, dělá mu
problémy zapsat zadání úlohy a příkladu pro výpočet.
-
Pokud se u dítěte vyskytuje ideognostická dyskalkulie,
není schopno postihnout vztahy mezi veličinami zadanými ve slovní úloze a
mezi veličinami hledanými.
- Děti zpravidla snadněji zvládnou
jednoduché slovní úlohy, ve kterých ze dvou zadaných čísel počítají
třetí, avšak potíže jim dělají složené slovní úlohy s více
operacemi. Děti často místo uvědomělého rozboru úlohy usuzují na
použití příslušných operací velmi zajímavými způsoby. Např.:
-
„ Když je zadání krátké,
sčítám, když je dlouhé, odčítám.“„Vyzkouším všechny operace, jedna třeba
vyjde.“„Podívám se na výsledek a potom uhodnu,
co s tím.“„Zapíšu si všechna čísla,
která jsou v zadání, a pak mezi ně vložím
nějaká znaménka.“
-
Možnosti nápravy:
- Aby děti zvládly řešení složených
slovních úloh, musí se naučit uvědoměle a s pochopením řešit
slovní úlohy jednoduché, tj. slovní úlohy, ve kterých se vyskytuje
jedna operace.
-
Žákům, kteří mají problémy s dyslexií,
může učitel pomoci přečtením zadání úlohy. Zadání lze také např.
namluvit na magnetofonovou kazetu. Dítě si je pak může pustit
v přenosném přehrávači (walkmanovi), aniž by rušilo třídu. Také
můžeme dítěti předložit zjednodušené zadání úlohy pouze s nezbytnými
údaji.
-
U žáků s dysgrafií využíváme častěji
grafických znázornění a obrázků než slovního zápisu. Další možností
je poskytnout jim předtištěný (předepsaný) zápis úlohy, kam děti
doplňují pouze číselné údaje. To samé platí pro odpověď.
-
Při řešení slovních úloh je nezbytné
respektovat určitý postup, který dětem napomůže v orientaci ve
slovních úlohách.
-
- Provedeme rozbor slovní úlohy.
Přitom je vhodné postupovat od otázky: Co máme vypočítat? Co je zadáno?
Které údaje potřebujeme k odpovědi na otázku?
-
Úlohu graficky znázorníme.
-
Zdůrazníme volbu početní operace a zdůvodníme, proč
volíme právě tuto operaci.
-
Zapíšeme příklad.
-
Příklad vypočítáme.
-
Provedeme zkoušku správnosti.
-
Vyslovíme nebo zapíšeme odpověď.
-
-
Slovní úlohy by měly být pro
děti přitažlivé svými náměty. Měly by obsahovat činnosti dětem blízké, mohou
vycházet z reality, mohou se dramatizovat apod. Děti si mohou slovní
úlohy vytvářet samy.
1. Úvod
2. Poruchy učení
3. Klasifikace poruch matematických schopností
4 Diagnostika dyskalkulie
5 Východiska reedukace a kompenzace poruch matematických
schopností
6 Specifické zásady práce s dyskalkulickým
a hypokalkulickým žákem
7 Klasifikace poruch z hlediska
matematického obsahu a možnosti jejich nápravy
8 Slovní úlohy
9 Počítání s jednotkami
10 Rozvoj geometrické a prostorové představivosti,
chápaní, základních geometrických pojmů
11 Sonda na základních školách
12 Pomůcky pro výuku matematiky u žáků
s poruchami
učení v matematice
13 Ověření speciálních
pomůcek a metod při práci s dětmi
s poruchami učení v matematice
14 Závěr
15 Citace
16 Seznam použité literatury a zdrojů informací